دات نت نیوک
Menu
 

مقالات و مطالب آموزشی سلامت الکترونیک

بیشتر بدانیم

Mobile Health

بهینه سازی ارتباطات و تبادل اطلاعات سلامت

افق های جدید سلامت از طریق تکنولوژی موبایل

بیشتر بخوانید

به ما بپیوندید

در فضای سلامت الکترونیک کشور دیده شوید

ارتباط با ما



سلامت الکترونیک چیست

سلامت الکترونیک یک زمینه جدید و روبه رشد از تلاقى اطلاع رسانى پزشکى ـ سلامت عمومى ومبادلات تجارى است که به خدمات و اطلاعات سلامت ارائه شده و یا تقویت شده از طریق اینترنت و فناورى هاى وابسته اطلاق مى گردد.

ما بر این باوریم که سلامت الکترونیک، دسترسی به مراقبت های پزشکی تخصصی را افزایش می دهد و باعث راحتی بیشتر بیماران شده و تداوم مراقبت ها را بهبود می بخشد. علاوه برآن از طریق این بستر متخصصین سلامت با سایر همکاران خود ارتباط منسجم تری پیدا کرده و از طریق تشریک مساعی در آموزش مداوم و فعالیت های حرفه ای خود موفق تر عمل می نمایند.
سلامت الکترونیک چیست

ما تصور می کنیم که فن آوری های دوراپزشکی، سیستم ها، اصول و شیوه های سلامت الکترونیک باعث پیشبرد مراقبت های سلامت می شوند و این موضوع زمینه فعالیت ما در مرکز سلامت الکترونیک ارگانمهر به منظور کمک به بهبود سلامت شهروندان منطقه و آماده سازی نسل بعدی از متخصصان سلامت با مهارت ها و دانش معاصر است. ما شما را دعوت می کنیم در پورتال ما کاوش کنید و هر گونه سؤالی در این زمینه دارید با ما تماس حاصل فرمایید.

شعار سال ۲۰۱۸ سازمان جهانی بهداشت
     
واژگان مصوب فرهنگستان زبان فارسی  


تعریف واژگان پرکاربرد سلامت الکترونیک
 
استانداردهای سلامت الکترونیک

معرفی مرکز سلامت الکترونیک ارگانمهر

مرکز سلامت الکترونیک ارگانمهر از سال 1391 به منظور ایفای نقش در عرصه های پژوهش،ارائه سرویس های آنلاین و آموزش فیلدهای دوراپزشکی، سلامت از راه دور و سلامت الکترونیک ایجاد گردیده است. تیم ارگانمهر متشکل از کارشناسان و متخصصین بالینی، پژوهشگران آکادمیک، دانشجویان فناوری اطلاعات سلامت و آموزش دهندگان،تکنیسین ها، مهندسین و مدیران مجموعه ای ترکیبی از مهارت های مختلف گرد آورده است.

حوزه های کلیدی در نظر گرفته شده برای فعالیت مرکز عبارتند از:
  • پژوهش های متمرکز برامور بالینی با تاکید روی مطالعات امکان سنجی، کارایی، اثربخشی بالینی و جنبه های اقتصادی سلامت از راه دور و تله ماتیک در پزشکی
  • آموزش های حرفه ای در حوزه سلامت الکترونیک و جنبه های بالینی سلامت از راه دور
  • به عنوان یک ارائه دهنده خدمات پزشکی از راه دور (تله مدیسین)
  • امید است با این هر سه فعالیت هم افزای، یک محیط منحصر بفرد فراهم آید که سلامت الکترونیک / تله مدیسین را در سطح کشور بیشتر شناسانده و توسعه دهد.

مرکز سلامت الکترونیک ارگانمهر،با گشایش یک افق دید وسیع تر سیاسی - اجتماعی و عملیاتی در حوزه مراقبت های سلامت تلاش می نماید تا با اتخاذ رویه های استراتژیک واقع گرایانه و در عین حال مبتنی برآرمان خواهی و آینده پژوهی، راه خود را در اعتلای سلامت شهروندان با قوت و شتاب بپیماید. آنچه می توان از محیط بیرونی فعلی در این حوزه توصیف کرد عبارت است از :

  1. ناپایداری و عدم ثبات
  2. دورنمای مبهم برنامه ها و پروژه های ملی در حوزه سلامت الکترونیک
  3. مشکلات اقتصادی و بودجه ای دولت و مردم
  4. افزایش هم افزایی حول و حوش موضوع سلامت الکترونیک
  5. افزایش انتظارات عمومی و البته مسئولیت پذیری آن ها
  6. افزایش فشار در خصوص ارتقاء وضعیت محرمانگی

این مرکز بر آن است که با تمرکز فعالیت های خود در استان خوزستان و استان های همجوار ظرف مدت 3 سال آینده با محوریت چند عنصر کلیدی از جمله تیم های پزشک خانواده، کاهش زمان انتظار و ارائه یک چارچوب مدیریت اطلاعات سلامت در حوزه سلامت الکترونیک و تله مدیسین پیش رود.

حوزه های مختلف سلامت الکترونیک

ویژگی های ضروری در پورتال بیمار

جای تعجب نیست که امروزه در اکثر کنفرانس ها و همایش های بین المللی انفورماتیک پزشکی موضوعات با اهمیتی از جمله سلامت جمعیت، تجزیه و تحلیل داده ها، EHR مقرون به صرفه و امنیت مورد بحث قرار می گیرد. شگفت آور این است که مشارکت بیمار در حال حاضر به عنوان اولویت  اصلی فن آوری اطلاعات سلامت گزارش شده است. چرا؟

اکثر بیمارستان های دنیا در حال استفاده از پورتال های بیمار هستند به خصوص در بیمارستان های شهری و روستایی؛ اما این موضوع یک مشکل حتی در سیستم های مراقبت سلامت بزرگ است. در نتیجه، هنوز هم بسیاری از مزایای پیش بینی شده برای بیماران و بیمارستان ها - مثل صرفه جویی در هزینه و راندمان - یک واقعیت ملموس و دست یافتنی نیست.

تا همین اواخر، مشارکت بیمار به آرامی در سمت "نرم" فن آوری اطلاعات سلامت بود

... (ادامه مطلب)

شبکه ارا‌‌‌ئه دهندگان خدمات سلامت

زیر ساخت ارتباطات اینترنتی می تواند زمینه ساز تبادل امن و مؤثر گزارشات، اطلاعات پایش مراقبت ها (Surveillances)، اطلاعات آماری و عمومی بین دست اندرکاران حوزه سلامت باشد. این شبکه می تواند توسط متولیان این حوزه برای انتشار و گردآوری داده ها و اطلاعات مهم و حساس ( مثلاً در خصوص آمادگی برای مقابله با بحران ها و بلایا ) بکار رود.

استفاده از این بستر  می تواند به عنوان چارچوبي براي تجميع و يکپارچه سازي اطلاعات، افراد و فرآيندها در محدوده يک دانشگاه ، یک مؤسسه ارائه دهنده خدمات سلامت مطرح باشد به نحوی که با مهيا کردن ساز و کاري امن به کاربران اين امکان داده شود که در قالب یک پورتال جامع با استفاده از يک درگاه ورودي ثابت ( استفاده از شناسه کاربري و کلمه عبور منحصر به فرد) به مجموعه اطلاعات، سرويس هاي مورد نظر و ابزارهاي سفارشي سازي دسترسي پيدا کنند.

مزایای اتصال به شبکه ارائه دهندگان خدمات سلامت
ویژگي هاي پورتال 
تعرفه قيمت نسخه ها
نسخه نمايشي (Demo)
شرايط و تعرفه هاي پشتيباني

شکل دهی بیمار الکترونیک آینده

بحث های اخیر در مطالعات اجتماعی پزشکی حاکی از ارتباط نزدیکتر میان تغییرات اجتماعی-فنی و روش های تفکر و طبابت در پزشکی می باشد. با افزایش نفوذ فن آوری های اطلاعات و ارتباطات در حوزه پزشکی، دوره دیگری از بازآرایی اساسی در حال وقوع است . این بازآرایی در زمانی اتفاق می افتد که سیستم های سلامت در سطوح ملی و جهانی با چالش هایی روبروست.
افزایش تقاضا برای خدمات و سرویس های سلامت در اثر پیر شدن جمعیت، افزایش بار بیماری ها و مقولاتی مثل بیماری ها و حوادث شغلی موضوعاتی کاملاً مشهودند. انتظار می رود فن آوری اطلاعات و ارتباطات در اشکال سیستم های سلامت الکترونیک و خدمات الکترونیکی، پلاتفرم های اینترنتی اطلاعات، پرونده الکترونیک پزشکی، کارت های سلامت (بیمه) و تجهیزات دوراپزشکی (تله مدیسین) به عنوان راه حل هایی تکنیکی، بهبود معنی داری را در دسترسی به مراقبت ها، کیفیت مراقبت و کارایی و اثربخشی حوزه سلامت ایجاد نماید (ادامه مطلب)

برنامه های دندانپزشکی از راه دور

پزشکی از راه دور (تله مدیسین) استفاده از فن آوری های مبتنی بر اطلاعات و سیستم های ارتباطی به منظور ارائه مراقبت های سلامت از مناطق جغرافیایی دوردست است.دندانپزشکی از راه دور اطلاعات الکترونیکی را مورد استفاده قرار می دهد تا تکنولوژی ها را بهم ارتباط داده تا در زمانی که فاصله ها بین طرفین جدایی می اندازد، مراقبت های بهداشتی درمانی را فراهم و پشتیبانی نماید. تله مدیسین را می توان بخشی از یک زنجیره وسیعتر مراقبتی دانست که می تواند این زنجیره را بهبود بخشیده وکیفیت و کارایی مراقبت های سلامت را بهبود بخشد. تله مدیسین امروزه درمراکز آکادمیک پزشکی، بیمارستانها، شرکت های مراقبت های مدیریت شده، مراکز بهداشتی درمانی روستایی و همینطور در سطح بین المللی برای ارتباط ارائه دهندگان خدمات در کشورهای در حال توسعه با بیمارستانهایی در کشورهای توسعه یافته به کار گرفته می شود. پیشرفت هایی که در ارتباطات دیجیتالی و ارتباط از راه دور و اینترنت کسب شده فرصتی بی سابقه را برای دسترسی راه دور به مراقبت های پزشکی فراهم آورده است. (ادامه مطلب)

The Six Forces Transforming Healthcare

The Six Forces Transforming Healthcare

پنج شیوه برتر برای به کارگیری رسانه های اجتماعی توسط فعالان حوزه سلامت

رسانه های اجتماعی به طور گسترده ای توسط افراد و کسب و کارها به کار گرفته می شوند تا ارتباط برقرار کنند و حتی محصولات یا خدمات خود را به فروش برسانند. از آنجایی که این سایت ها تکامل یافته و تبدیل به شیوه ای رایج برای دسترسی به مصرف کنندگان می شوند، متخصصان مراقبت های سلامت در حال یافتن راه های جدید و مؤثر برای استفاده از رسانه های اجتماعی هستند.

 

رسانه های اجتماعی و مراقبت های سلامت

بسیاری از مدیران مراقبت های سلامت تلاش می کنند تا به طور مؤثر از رسانه های اجتماعی برای جلب مشارکت بیماران و مصرف کنندگان استفاده کنند. سازمانها از طريق تاکتيک هاي بازاريابي و ارتباطي مؤثر مي توانند از تکنيک هاي سنتي تبليغاتي پرهیز نمایند و از اينترنت براي ارتباط با مصرف کنندگان در حوزه سلامت استفاده کنند. مصرف کنندگان به شدت بر اطلاعات موجود در اینترنت متکی هستند و عموماً از اینترنت برای گردآوری اطلاعات سلامت استفاده می کنند و یا از این طریق با دیگر بیماران ارتباط برقرار می نمایند تا در مورد شرایط مشابه یاد بگیرند. دیگران از این منابع برای پژوهش و یا به اشتراک گذاشتن تجارب با ارائه دهندگان خدمات بهداشتی درمانی و سایر سازمان های مرتبط استفاده می کنند. بیماران همچنین تمایل به جستجوی اطلاعات از طریق رسانه های اجتماعی دارند تا از آنها در انتخاب پزشکان، متخصصان و بیمارستان ها به منظور تصمیم گیری آگاهانه در مورد بهترین شیوه های مراقبت کمک بگیرند. افراد از رسانه های اجتماعی برای ارسال بررسی ها یا نقطه نظرات دیگر استفاده می کنند بدین منظور که بر اساس درس آموخته های آنان، دیگران هم در آینده نسبت به انتخاب یا احتمالاً پرهیز از آن نوع مراقبت مبادرت ورزند. لازم است که ارائه دهندگان خدمات نیز به قدر کافی در رسانه های اجتماعی فعال شوند و اطلاعاتی دقیق ارائه داده  با مخاطبان ارتباط برقرار کرده و هم از این طریق تکنیک های بازاریابی را در صورت لزوم اجرا کنند. ادامه مطلب ....

آیا میخواهید به مرکز سلامت الکترونیک ارگانهمر بپیوندید عضویت در خبرنامه مرکز سلامت الکترونیک ارگانمهر
سوابق حرفه ای مرکز ارگانمهر را ببینید پروژه های آتی مرکز سلامت ارگانمهر