دات نت نیوک
Menu

استفاده از سیستم اطلاعات کامپیوتری بیمارستان برای آموزش پزشکی و تحقیقات

مقدمه

سیستم اطلاعات کامپیوتری بیمارستان (HIS) این توانایی را دارد که مزایای زیادی را برای دانشجویان  و همچنین اساتید در یک محیط دانشگاهی فراهم کند. برخی از اینها در حال حاضر در یک HIS با طراحی خوب وجود دارد. با این وجود ، اگر از استراتژی ها و رویکردهای خاص استفاده شود ، فرصت های بیشتری وجود دارد. روش های یادگیری تدریس که توسط HIS تسهیل می شوند عبارتند از:

•  یادگیری بر پایه مشکلات

•  یادگیری تجربی

•  دوره کار آموزی

 

مزایا ، فرصت ها و اهداف

در صورت استفاده از فرصت ها ، می توان با استفاده از HIS رایانه ای مزایای بسیاری به دست آورد. می توان به اهداف زیر امیدوار بود :

1- دانشجویان مهارت های استفاده از سیستم اطلاعات رایانه ای بیمار و سوابق الکترونیکی پزشکی را کسب می کنند.

2- اساتید و دانشجویان  می توانند موارد مناسب را برای مطالعه پیدا کنند و بیماران موجود را به دانش های خاص یا گروه های دانشجویی اختصاص دهند.

3- دانشجویان برای مشاهده کلیه داده های بالینی مربوط به بیمار تحت مراقبت خود دسترسی دارند.

4- دانشجویان شایستگی برنامه ریزی و انجام فرایندهای مراقبت بالینی را کسب می کنند.

5- دانشجویان با روشی به روز مبتنی بر شواهد آشنا هستند.

6- دانشجویان و مدرسان تحصیلات تکمیلی به گزارش های استاندارد (ثبت) دسترسی پیدا می کنند.

7- دانشجویان و مدرسان تحصیلات تکمیلی می توانند داده های مربوط به بیماران را استخراج و تجزیه و تحلیل کنند تا مطالعات روی بیماران موجود انجام شود.

8- کتابخانه ای از داده های بیمار ناشناس شامل تصاویر در دسترس است.

9- اساتید ابزاری اضافی برای ارزیابی دانش و مهارت تصمیم گیری دانشجویان دارند.

 

استراتژی ها

برخی از اهداف مورد بحث در بالا را می توان از طریق استراتژی های زیر به دست آورد:

الف - ایجاد دامنه های مختلف برای مقاصدی غیر از عملیات

ب - فراهم کردن  امتیاز دسترسی فقط به خواندن برای دسترسی به داده های واقعی بیمار در دامنه عملیاتی زیر سیستم های مربوطه سیستم اطلاعات بیمارستان

پ - فراهم کردن امتیاز خواندن و نوشتن داده های واقعی یا ساختگی در زیر سیستم های مربوطه HIS در آموزش دامنه

ت - بیماران ساختگی ایجاد کنید تا داده های ساختگی در آموزش دامنه درج شود

ث- یک پایگاه داده از بیماران ناشناس انتخاب شده ایجاد کنید

ج – توانایی تمرین در سیستم اطلاعاتی مشابه که ارائه دهندگان خدمات مراقبتی از آموزش دامنه استفاده می کنند

د - آموختن از برنامه های مراقبت و اطلاعات پشتیبانی تصمیم گیری در مورد بیماران واقعی یا ساختگی

 

ایجاد دامنه ها

وظیفه اصلی HIS تسهیل ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و سرپرستان برای انجام کارهای خود است. تلاش می شود از اعتبار ، صحت و یکپارچگی داده های تولید شده اطمینان حاصل کند. ورود و بازیابی داده ها در سطح بالایی از لحاظ امنیت ، رازداری و حریم خصوصی  قرار دارند. مسیر ورود و دسترسی به داده های واقعی در یک محیط کاملاً کنترل شده معروف به دامنه عملیاتی رخ می دهد.

دامنه های دیگر برای اهداف دستکاری داده ها ، آموزش و آزمایش مورد نیاز است.

روش هایی برای دانشجویان / پرستاران آموزش دیده

پیش بینی امتیازات دانشجویان یا کارآموزان برای دستیابی به دامنه فعالیت ها

دانشجویان به دلیل ترس از امنیت ، محرمانه بودن و حفظ حریم خصوصی ، اغلب مجاز به مشاهده اطلاعات بیمار (در سیستم اطلاعات بالینی - پرونده پزشکی الکترونیکی) نیستند. این توانایی دانشجویان را برای یادگیری از طریق کارآموزی و تا حدی یادگیری در کنار تخت محدود می کند. با دو روش می توان به مسئله امنیت ، رازداری و حریم خصوصی پرداخت

• تعهد و ارزش اخلاقی و ضوابط اخلاقی در مورد افشای اطلاعات به دانشجویان

• دسترسی محدود به سیستم اطلاعات بالینی و پرونده پزشکی

 

تعهد به اخلاق و قوانین دانشجویان در مورد افشای اطلاعات

اخلاق در مورد افشای اطلاعات حتی در سوگند بقراطی نیز مورد تأکید قرار گرفته است. اکنون قوانینی برای حفاظت از رازداری و حریم خصوصی اطلاعات بیمار وضع شده است. در اوایل آموزش ، کارآموزان باید در معرض آنها قرار بگیرند تا بتوانند نگرش ها و عملکردهای درست را جذب کنند. آنها باید از قوانین و مکانیزم های امنیتی آگاه باشند. از طرف دیگر ، مدیر سیستم HIS باید اطمینان حاصل کند که مکانیزم های امنیتی به کار گرفته شده اند. این شامل ثبت سوابقی از موارد دسترسی به HIS یا سوابق ساخته شده توسط دانشجویان (مسیر ممیزی) است. دانشجویانی که قوانین امنیتی را نقض می کنند باید نظم و انضباط کسب کنند.

 

محدود کردن امتیازات دسترسی از طریق دامنه های اطلاعات بیمار

اگر یک سیستم اطلاعات خوب بیمارستان وجود داشته باشد ، مسیر دستیابی به نوع اطلاعات را می توان به دامنه ها تقسیم کرد. داده های واقعی بیمار در حال حاضر از طریق دامنه عملیاتی ضبط و بازیابی می شود که معمولاً فقط به ارائه دهندگان خدمات مراقبت محدود می شود. افراد در آموزش (از جمله مربیان و دانشجویان) از دامنه آموزش استفاده می کنند. دامنه آزمایش به توسعه دهندگان محدود شده است. یک دامنه تحلیلی انحصاری می تواند دسترسی بدون تداخل در عملیات را فراهم کرده و اجازه اجرای قوانین مختلف کنترل دسترسی را بدهد.

 

دسترسی به دامنه عملکردها

در سالهای اولیه ، دانشجویان از مواردی به عنوان موضوع برای یادگیری یا مطالعه در مورد آنها استفاده می كنند. در این مرحله ، آنها معمولاً اطلاعات مربوط به بیمار را خودشان جمع می کنند. با این حال ، دسترسی به برخی از اطلاعات در سیستم اطلاعات بالینی باید فراهم شود تا آنها بتوانند درک کاملی از بیمار داشته باشند (به عنوان مثال نتایج آزمایشگاهی ، گزارش های رادیولوژی).

 در این مرحله ، می توان به آنها دسترسی (فقط خواندن) امتیاز مربوط به سیستم اطلاعات بالینی و پرونده پزشکی را که یادگیری را تسهیل می کند مشاهده کنند.

در سال های بعد ، آنها ممکن است عملکرد کارآموزان را بر عهده بگیرند و کارهایی مانند جمع آوری نمونه ، قرار دادن خطوط IV ، واکسیناسیون و حتی زایمان نوزادان را انجام دهند. سطح امتیازات را می توان به تدریج افزایش داد. با مراقبت های لازم ، هیچ دلیلی برای محدود کردن دسترسی دانشجویان به داده های بیماران فعلی واقعی وجود ندارد.

 

داده های عملیاتی

دانشجویان را می توان در دسته های کاربر گروه بندی شده به عنوان مثال دسته بندی کرد:

  1. سال بالینی 1
  2. سال بالینی 2
  3. سال بالینی 3
  4. کارآموز تحصیلات تکمیلی (غیر کارمندی)

در این مرحله که فعالیت آنها بیشتر باشد ، ممکن است بخشهای خاصی از دامنه عملیات به روی آنها باز شود. فرض بر این است که آنها بخشی از تیم ارائه دهنده مراقبت هستند. اقدامات آنها باید توسط یک ناظر تأیید شود. همه دانشجویان مرحله بالینی با دادن نام کاربری به عنوان کاربر سیستم ثبت نام می شوند. امتیازات دسترسی به اطلاعات گروه مشخصی از بیماران باید برای مدت محدودی اعطا شود زیرا دانشجویان مرتباً بر اساس پیام های خود حرکت می کنند. تغییر در محدوده امتیازات باید با دقت انجام شود. دانشگاه / دانشکده باید دائماً بخش IT را درباره جنبش های دانشجویی به روز کند. موارد دسترسی به سیستم اطلاعات در "دنباله دسترسی" ثبت خواهد شد. سو استفاده دانشجویان از سیستم را می توان شناسایی کرد.

ایجاد و استفاده از دامنه آموزش

به طور معمول دامنه آموزش برای اهداف آموزش پرسنل جدید مراکز درمانی در استفاده از سیستم اطلاعات بیمارستان ایجاد می شود. در یک دانشگاه / بیمارستان آموزشی این دامنه برای دانشجویان قابل دسترسی است. برنامه های پشتیبانی بالینی دقیقاً همان مواردی هستند که در دامنه عملیاتی استفاده می شوند. با این حال ممکن است بیماران ساختگی ثبت شده و اطلاعات ساختگی توسط دانشجویان یا سخنرانان به طور یکسان وارد شود. همچنین  دانشجویان ممکن است داده های بیماران فعلی ناشناس که به آنها اختصاص داده شده را ثبت کنند. برای هر بیمار ، دانشجویان می توانند مراقبت را برنامه ریزی کنند (سفارشات خود را انجام دهند و وظایفی را ایجاد کنند). قابلیت پشتیبانی تصمیم گیری نیز برای استفاده در دسترس است. این موارد شامل دسترسی به برنامه های مراقبت و مراجعه به اطلاعات در کتابخانه های داخلی یا شبکه جهانی وب از طریق پیوندها از داخل برنامه HIS است.

 

ایجاد پایگاه داده برای اطلاعات ساخته شده

اطلاعات جعلی وارد شده توسط دانشجویان یا اساتید در یک پایگاه داده جداگانه آموزش برای مدت زمان محدودی نگهداری می شود و پس از آن توسط دانشجو یا به طور خودکار توسط سیستم پاک می شود.

یادگیری از موارد مدل

ارائه بالینی و مراقبت از بیماران واقعی گذشته، منبع خوبی از مطالب یادگیری است.

ایجاد کتابخانه ای از داده ها و تصاویر واقعی اما ناشناس

بیمارانی که آموزنده ، مثال زدنی یا جالب هستند ممکن است توسط مدرسین انتخاب شوند ، داده های آنها ناشناس ، نمایه سازی شده و به طور موقت یا دائم در پایگاه داده آموزش نگهداری می شود تا به عنوان مطالب آموزشی استفاده شود. این داده ها شامل نتایج تحقیقات و تصاویر رادیولوژی می باشد. برای تصاویر ، می توان یک کتابخانه فهرست بندی شده از تصاویر متعلق به بیماران گمنام ایجاد کرد که دارای ارزش آموزشی هستند.

تحصیلات تکمیلی پزشکی

علاوه بر مزایای مشابه مزایای ارائه شده به دانشجویان کارشناسی ، به دانشجویان تحصیلات تکمیلی که از طریق کارآموزی می آموزند (به عنوان مثال شاغل در بیمارستان) امتیاز دسترسی به استفاده از عملکرد کامل HIS داده می شود. علاوه بر این می توان به آنها امتیازات اضافی داد و به آنها آموخت که از عملکرد استخراج و تحلیل سیستم برای اهداف تحقیق از جمله:

  1. دسترسی به گزارش های استاندارد از جمله ثبت
  2. درخواست توانایی یا تولید گزارش های موقت برای انجام مطالعات گذشته نگر روی بیماران موجود (از جمله لیست بیمارانی که به آنها مراجعه کرده اند)

یکی دیگر از ویژگیهای مفید ایجاد ثبت سیستمهای ایجاد شده در مواردی است که آنها درگیر هستند تا اثبات دستیابی کافی به نور (تعداد موارد) بعلاوه درجه درگیری در موارد و روشها (مشاهده ، کمک ، انجام) را ارائه دهد. معتبرتر از آرایش دستی آنهاست.

روشهایی برای مدرسان و سخنرانان

سیستم اطلاعات کامپیوتری بیمارستان (HIS) فرصت هایی را برای یادگیری دانشجویان دوره کارشناسی فراهم می کند که با سوابق مقاله در دسترس نیست. این موارد شامل توانایی در تعیین و تخصیص بیماران با استفاده از سیستم مدیریت بیمار (مدیریت) توسط استاد راهنما است.

بازدید از سخنرانان ممکن است بر این اساس طبقه بندی شود و از امتیازات محدودی برخوردار شود. به کارآموزان و مدرسانی که در بیمارستان به کار گرفته می شوند ، با توجه به نقش آنها ، از امتیازات کاربر کامل برخوردار می شوند.

استفاده از سیستم اداره بیمار (مدیریت)

اساتید یا استادان راهنمایی که به سیستم اداره بیمار (مدیریت) دسترسی دارند می توانند از آن برای اختصاص بیماران بستری یا سرپایی برنامه ریزی شده به دانشجویان استفاده کنند. لیست ها می توانند به صفحه گسترده اکسل منتقل شده و تکلیف چاپ شود.

ایجاد ماده آموزش و ارزیابی

سخنرانان ، مدرسان و استادان راهنما می توانند برای ایجاد ماده یادگیری و ارزیابی آموزش ببینند. این شامل:

  1. امکان ایجاد کتابخانه ای از سوابق بیماران ناشناس واقعی از جمله تصاویر و گزارشات موردی به عنوان مطالب آموزشی – یادگیری
  2. امکان ایجاد بیماران آزمایش با داده های ساختگی در حوزه آموزش
  3. در زمان / مرحله مراقبت ، دانش مرجع را به موقع ارائه دهید
  • استفاده از برنامه های مراقبت داخلی و توابع پشتیبانی تصمیم گیری در آموزش HIS به عنوان کمک آموزشی - یادگیری.
  • برای دسترسی به دانش از طریق اینترنت از پیوندهای موجود در HIS استفاده کنید

ایجاد سوابق بیماران واقعی ناشناس در حوزه آموزش

سوابق داده های تاریخی بیماران قبلی را می توان ناشناس و مورد استفاده قرار داد:

  • جلسات یادگیری مبتنی بر مورد (کنفرانس بالینی-آسیب شناسی ، کنفرانس بالینی-رادیولوژی)
  • نشان دادن مراقبت کلی از بیماران منتخب با شرایط مختلف بیماری شامل کل دوره مراقبت

اساتید می توانند مواردی را که از آنها آگاه هستند انتخاب کنند یا از یک ثبت نام انتخاب کنند. داده های هویت توسط مدیر پایگاه داده (DBA) حذف و داده ها در پایگاه داده حوزه آموزش ثبت می شوند.

 بیماران  ساختگی را با داده های ساختگی در دامنه آموزش ایجاد کنید

بیماران ساختگی عادت کرده اند:

الف - فرایندهای مراقبت بالینی را آموزش دهید

ب - دانش و مهارت تصمیم گیری دانشجو را بسنجید

معلمان می توانند با توجه به گردش کار بالینی یعنی مراحل مراقبت ، بیماران ساختگی ایجاد کرده و داده های ساختگی را وارد کنند. سپس دانش آموزان ممکن است داده ها را تفسیر کرده و به نتیجه گیری و برنامه های بعدی بپردازند. به عنوان مثال ، ممکن است علائم و نشانه هایی ارائه شود و دانشجویان را به عنوان فرض تشخیص موقت و افتراقی در نظر بگیرند. سپس تشخیص صحیح داده می شود و دانشجویان می توانند تحقیقات مربوطه را انتخاب کنند. این را می توان با برنامه مراقبت ارائه شده توسط سیستم اطلاعات بالینی (CIS) بررسی کرد. نتایج او برای دانش آموز شناخته می شود. سپس ممکن است از دانش آموز خواسته شود تا تشخیص قطعی را تشخیص دهد. سپس مدرس ممکن است آنها را تصحیح کند. ممکن است از دانشجویان بعدی خواسته شود که مراقبت را برنامه ریزی کنند و بعداً آن را با برنامه پیشنهادی CIS مقایسه کنند.

 

استفاده HIS برای تحقیقات

HIS می تواند دو نوع تحقیق را تسهیل کند:

  1. تحقیق گذشته نگر در مورد داده های تاریخی بیمار
  2. تحقیقات آینده نگر (آزمایشات و غیره)

پایگاه داده اطلاعات بیمار منبع گسترده ای از داده ها برای مطالعات مشاهده ای است. یک HIS خوب از طریق ویژگی های زیر چنین تحقیقاتی را تسهیل می کند:

الف - امکان ایجاد رجیستری از جمعیت بیماران بر اساس پارامترهای مختلف

ب - تسهیلات ایجاد یک پایگاه داده تحلیلی (data mart) با گزینه ناشناس سازی داده ها

پ - تهیه ابزارهای داخلی برای استخراج ، تحلیل ، تفسیر و ارائه داده ها

ت -  سازگاری با نرم افزار استخراج داده شخص ثالث (به عنوان مثال نرم افزار آماری)

مهم است که پایگاه داده بر اساس زبان استاندارد تعریف داده باشد و با زبان دستکاری داده ای که معمولاً استفاده می شود سازگار باشد. مدل داده و فرهنگ لغت داده باید مستند باشد. استفاده از اصطلاحات بالینی استاندارد نیز کمک زیادی به تحقیقات بالینی می کند.

 

بررسی گذشته نگر بر روی داده های بیمار تاریخی

نوع متداول تحقیقاتی که می توان روی داده های عملیات تاریخی انجام داد ، می باشد

  1. مطالعات کمی
  • حسابرسی پزشکی
  • حسابرسی / مطالعات کیفیت
  • مطالعات کنترل عفونت
  • مطالعات شیوع و بروز
  1. مطالعات کیفی
  • گزارش موارد
  • سوالات
  • مطالعات توصیفی

پایگاه داده همچنین برای داده کاوی باز است ، یعنی تلاش برای یافتن ارتباط بین عناصر داده (متغیرها).

ثبت نام

برای تسهیل انتخاب افراد مورد مطالعه و ایجاد جمعیت مورد مطالعه ، مدیر پایگاه داده (DBA) یا هر برنامه نویس می تواند ثبت نامها را بر اساس پارامترهای مختلف (نوع بیماری ، سن ، محل و غیره) به عنوان گزارش های استاندارد معمول یا طبق درخواست محققان ایجاد کند. ثبت نام - ترخیص ، ثبت تولد و ثبت مرگ استاندارد است. در صورت لزوم ثبت های مبتنی بر دلیل مراجعه یا تشخیص تخلیه برای بیماری های مختلف ایجاد می شود.

پایگاه داده تحلیلی

پایگاه داده تحلیلی (انبار داده ، داده مارت) یک پایگاه داده جداگانه است که عمدتا برای استخراج و دستکاری داده استفاده می شود. داده های متعلق به زیر مجموعه ای از بیماران عضو جامعه مورد مطالعه را می توان استخراج کرد و منبع آنها را در صورت لزوم ناشناس کرد. بیمارستان ممکن است پس از ناشناس ماندن اطلاعات بیماران را در مورد احتمال استفاده از آنها برای تحقیق آگاه کند. می توان این سیاست را تنظیم کرد که در صورت عدم اعتراض ، رضایت به طور پیش فرض فرض شود. داده ها ممکن است به پایگاه داده های ساده تری مانند MS Access ™ یا حتی صفحات گسترده مانند MS Excel منتقل شوند. ممکن است از ابزارهای آماری شخص ثالث برای استخراج ، تحلیل ، تفسیر و ارائه داده ها استفاده شود.

تحقیقات بالینی آینده نگر

به عنوان یک هشدار ، HIS باید در درجه اول برای تسهیل مراقبت از بیمار طراحی شود. اشتیاق برای درج عناصر داده برای چه زمانی (برای موارد مفید) باید مورد بررسی قرار گیرد. هرگونه تغییر در عمل و داده های مربوطه برای جمع آوری باید هنگام طراحی تحقیق تعیین شود. پژوهشگران باید تا آنجا که ممکن است ، از داده هایی که به طور معمول در طول مراقبت از بیمار گرفته می شوند ، استفاده کنند. برای حفظ یکپارچگی پایگاه داده کاربردی ، داده های اضافی ممکن است در یک پایگاه داده جداگانه نوشته شوند. . با پایان دوره تحقیق ، جمع آوری چنین داده هایی باید متوقف شود.

انجام آزمایشات بالینی

افراد آزمایشی باید به عنوان بیمار ثبت شوند اما به همین ترتیب برچسب گذاری شوند. به دلیل "عمل بالینی خوب" ، آنها باید تحت اقدامات بالینی منظم قرار گیرند ، به استثنای زمانی که انحراف در نظر گرفته شده است. از این رو ، ممکن است برنامه های مراقبت معمول برای تغییر یا حذف برخی از وظایف تغییر یابد. برای اطلاعات اضافی مورد نیاز برای اهداف مطالعه ، ابزارهای جمع آوری داده (فرم ها ، نمودارها) برای جمع آوری داده ها می توانند طراحی و در دسترس قرار گیرند. سفارشات اضافی (به عنوان مثال سفارشات دارو یا سفارشات نظارت) ممکن است لازم باشد ایجاد شود. آنها باید فقط برای مدت زمان مطالعه استفاده شوند و پس از پایان مطالعه پس گرفته شوند. این محقق وظیفه دارد تغییرات ارائه شده در برنامه مراقبت را برای ارائه دهندگان خدمات مراقبت توضیح دهد و برای جمع آوری داده های اضافی یا به کارگیری دستیاران پژوهشی با آنها با آنها مذاکره کند.

مطالعات مقایسه ای

مطالعات آینده نگر لزوماً شامل تغییراتی در عملکرد بالینی نیست. در مطالعات کیفیت عملکرد، مقایسه بین گروه های مختلف بیماران ممکن است برای مثال انجام شود.. در این مطالعات ، گنجاندن (از این رو شناسایی) بیماران در مطالعه ممکن است به صورت آینده نگر انجام شود تا اطمینان حاصل شود که آنها به طور عادلانه به گروه های مطالعه اختصاص یافته اند. هیچ نیازی به جمع آوری اطلاعات اضافی نخواهد بود. تجزیه و تحلیل داده ها ممکن است پس از دوره مطالعه تعریف شده انجام شود.